Οι καταλήξεις κάποιων λέξεων αρχίζουν να διδάσκονται πολύ νωρίς στην Α΄τάξη. Αρχικά ξεχωρίζονται τα η-ι, μετά τα ο-ω και συνεχίζουμε με τις κυριότερες καταλήξεις.
Όμως το θέμα των λέξεων πώς θα το θυμούνται αφού δεν έχουν αναπτύξει κανένα ορθογραφικό λεξιλόγιο στο μυαλό τους;
Κάπου εκεί θυμήθηκα κάτι που είχα δει στο εξωτερικό, την εικονογράφηση των λέξεων. Δηλαδή το "δύσκολο" γράμμα το εικονογραφούμε με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί το παιδί μετά να το θυμάται. Μάλιστα τότε μας είχαν εξηγήσει ότι αυτή η μέθοδος βοηθάει ιδιαίτερα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Κι έτσι έβαλα τη φαντασία μου να δουλεύει ώστε να τους δημιουργώ εικόνες στο μυαλό.
Αρχικά κάνω μια συμφωνία στα παιδιά ότι υπάρχουν εύκολες λέξεις που γράφονται με τα εύκολα γράμματα ι, ε, ο και δύσκολες, γιατί έχουν τα δύσκολα η, υ, ω, αι, οι, ει και τα διπλά σύμφωνα σσ κτλ.
Αφού έχουν μάθει να γράφουν και έχουν δει και τις πρώτες καταλήξεις ι-η (στα θηλυκά και ουδέτερα) έρχεται στο βιβλίο η λέξη ζύμη.
· Πώς να θυμηθούν το υ;
Μα το υ είναι ένα μπολάκι για να βάζουμε μέσα τη ζύμη! Φυσικά και το ζυμάρι χρειά-ζεται μπολάκι και όταν ζυμώνω χρειάζομαι μπολάκι!
· Το δώρο στη συνέχεια;
Έχει έναν φιόγκο οπότε το ω μετατρέπεται σε φιόγκο.
· Το σύννεφο;
Θέλει πολλά μπολάκια για να χωρέσει μέσα το νερό της βροχής κι έτσι τα -υνν- μετατρέπονται σε σύννεφο.
· Και το ψηλό βουνό;
Χρειάζεται μια σκάλα για να ανέβει ο άνθρωπος ψηλά και το η γίνεται ένας ανθρω-πος που ανεβαίνει μια σκάλα.
· Και στη θάλασσα ακούμε το κύμα που σκάει κι έτσι θέλει σσ!
· Το ψωμί έχει δυο φουσκωτά καρβέλια στο ω!
· Το χρώμα θέλει δύο μπουκαλάκια στο ω για να το βάλουμε μέσα!
· Το παιδί όταν παίζει με τα παιχνίδια του είναι σκανταλιάρικο και κάνει σκανταλιές οπότε όλες αυτές οι λέξεις θέλουν το δύσκολο ε...αι!
· Το κλειδί θέλει και την κλειδαριά του μαζί κι έτσι θυμόνται το ει
Με τέτοιες ιδέες προσπαθώ να τους ενεργοποιήσω τη φαντασία, αφού πρώτα ε-ντοπίσουν την ορθογραφία της κατάληξης.
Στην αρχή δημιουργώ καρτέλες για τις πρώτες λέξεις και στη συνέχεια απλά κάνω την κίνηση με το χέρι μου και αμέσως καταλαβαίνουν!
Νομίζω ότι αυτό έχει μεγάλη επιτυχία, αφού μετά προσπαθούν να βρίσκουν δικές τους "ιστορίες" για να δικαιολογήσουν το δύσκολο γράμμα.
Τότε είναι που οι γονείς με ρωτούν μα τι είναι αυτές οι ιστορίες που μας λένε τα παιδιά;
Αργότερα διάβασα ότι η μέθοδος αυτή στην Ελλάδα είναι γνωστή σαν μέθοδος Μαυρομμάτη, αφού είναι η πρώτη ερευνήτρια που την εισήγαγε σαν μια μέθοδος αντιμετώπισης της δυσορθογραφίας.
Βέβαια η μέθοδος Μαυρομμάτη έχει διαφορές από τον τρόπο που χρησιμοποιώ εγώ. Για παράδειγμα στη συγκεκριμένη μέθοδο το κάθε δύσκολο γράμμα έχει πάντα συ-γκεκριμένο τρόπο εικονογράφησης, όπως το "ει" που παρουσιάζεται πάντα σαν ένα ανθρωπάκι που κρατάει κάτι που μοιάζει με ι.
Αντίθετα ο δικός μου τρόπος βασίζεται στη φαντασία μου! Η εικόνα σχηματίζεται βάση της έννοιας της λέξης. Οπότε θεωρώ ότι βοηθάει και να φτιάχνουν δικές τους ιστορίες και να θυμούνται την εικόνα περισσότερο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου