Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018

Διδασκαλία Μελλοντικών χρόνων - Ο άντρας που θα παντρευτώ



Ο άντρας που θα παντρευτώ

Για την εισαγωγή στη διδασκαλία των μελλοντικών χρόνων αξιοποιήσαμε δυο στροφές από το τραγούδι «Ο άντρας που θα παντρευτώ» της Μάρθας Καραγιάννη. Παράλληλα πραγματοποιήσαμε λεξιλογικές και γραμματικές δραστηριότητες.

Ο άνδρας που θα παντρευτώ θα είναι από σόι
σκληρό κολάρο θα φορεί μ’ολόχρυσο ρολόι
Θα είναι όμορφος πολύ θα βάζει και κολώνια
και θα μ’αφήνει να γυρνώ κι εγώ με παντελόνια
Ο άνδρας που θα παντρευτώ θα έχει φίνους τρόπους
θα κάνει πάντα συντροφιά με πλούσιους ανθρώπους
Θα έχει αυτοκίνητο και δε θα μου θυμώνει
όταν του λέω "δώσε μου λιγάκι το τιμόνι"

Βήμα 1ο
Παρουσιάζουμε στο διαδραστικό το βίντεο από την Ελληνική ταινία «Γοργόνες και μάγκες» στο οποίο η ηθοποιός τραγουδά το παραπάνω τραγούδι.
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ & ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βήμα 2ο
Συζήτηση γύρω από το βίντεο
1.      Πού πιστεύεται πως ξεδιπλώνεται η ιστορία αυτή;
Σε ένα χωριό ενός νησιού μιας και οι στίχοι λένε «Μια παντελωνού περνάει, το χωριό δε συγχωράει», ενώ παράλληλα παρατηρούμε τους χορευτές με φορεσιές ναυτικών – ψαράδων.
2.      Ποια σχόλια θα κάνατε για την κοπέλα που τραγουδά;
Οι μαθητές εντόπισαν στην αρχή του βίντεο τον ψαρά με τον οποίο συνομίλησε και του είπε πως τον αγαπά αλλά όχι για να τον παντρευτεί. Έτσι, συνδυάζοντας τους στίχους στους οποίους ξεδιπλώνονται όλα τα «θέλω» της – οι απαιτήσεις της, κατέληξαν σε μια γενική εικόνα σχετικά με τη ζωή και τον χαρακτήρα της κοπέλας.
Απόψεις που ακούστηκαν: Είναι μια φτωχή κοπέλα του χωριού που θέλει πλούσια ζωή, έχει πολλές ανούσιες απαιτήσεις ως άνθρωπος, άκαρδη γιατί πλήγωσε τον ερωτευμένο ψαρά.
Σε κάποιους μαθητές λόγω του νεαρού της ηλικίας τους δημιουργήθηκαν κάποιες λανθασμένες αλλά αστείες εντυπώσεις!

Δηλαδή κυρία τους ψαράδες δεν κάνει να τους παντρευόμαστε;
Αυτή η ερώτηση στάθηκε ως αφορμή για μια κοινωνική συζήτηση γύρω από τις αξίες και τις αρχές των ανθρώπων. Οι μαθητές τοποθετήθηκαν παρουσιάζοντας βασικά «συστατικά» για μια ευτυχισμένη ζωή όπως αγάπη, κατανόηση, συγχώρεση, στήριξη, σεβασμός τονίζοντας πως ο πλούτος δεν φέρνει την ευτυχία. Μάλιστα υποστήριξαν πως η ηθοποιός δεν ήθελε τόσο να παντρευτεί για να έχει έναν σύζυγο και να κάνει οικογένεια, όσο για να αποκτήσει πλούτο και δόξα.
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Άγνωστες λέξεις
Κολάρο: γύρω από το λαιμό ο γιακάς
Φίνος: μοδάτος, μοντέρνος, με στυλ
Σόι: οικογένεια (θα κατάγεται από σπουδαία οικογένεια)
Εξακτίνωση συγγενικών λέξεων
Άνθρωπος: ανθρώπινος, φιλάνθρωπος, χιονάνθρωπος, χοντράνθρωπος.
Σύντροφος: (συν + τρέφω = εκείνος που τρέφεται-μεγαλώνει μαζί με κάποιον) συντροφιά, συντροφικός, συντροφεύω.

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Η διδασκαλία δημιουργήθηκε για την εισαγωγή στους Μέλλοντες. Φυσικά κάθε εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει τη διδασκαλία στο φαινόμενο που επιθυμεί να διδάξει. Εμείς θα σας προτείνουμε κάποιες δραστηριότητες.
Μέλλοντας Στιγμιαίος – Μέλλοντας Εξακολουθητικός
Προβάλουμε ξανά το κείμενο και επισημαίνουμε όλα τα ρήματα που βρίσκονται σε χρόνο μέλλοντα.

Ο άνδρας που θα παντρευτώ θα είναι από σόι
σκληρό κολάρο θα φορεί μ’ολόχρυσο ρολόι
Θα είναι όμορφος πολύ θα βάζει και κολώνια
και θα μ’αφήνει να γυρνώ κι εγώ με παντελόνια
Ο άνδρας που θα παντρευτώ θα έχει φίνους τρόπους
θα κάνει πάντα συντροφιά με πλούσιους ανθρώπους
Θα έχει αυτοκίνητο και δε θα μου θυμώνει
όταν του λέω "δώσε μου λιγάκι το τιμόνι"
  Τι παρατηρείτε στις φράσεις που σας επισήμανα με έντονη γραφή;


Οι μαθητές εύκολα παρατηρούν πως μπροστά από κάθε ρήμα υπάρχει το «θα».


2    Για πότε μας μιλούν αυτά τα ρήματα; Για κάτι που έχει γίνει στο παρελθόν, για κάτι που γίνεται τώρα ή για κάτι που θα συμβεί αργότερα (στο μέλλον);
Οι μαθητές στην πλειοψηφία τους απαντούν ορθά. Τότε ξεκινάμε να λέμε ένα ρήμα σε κάθε μαθητή και του ζητούμε να μας απαντήσει αύριο τι θα κάνει.
Π.χ. παίζω à θα παίζω ή θα παίξω
Κάποιοι μαθητές απάντησαν στον Μέλλοντα Στιγμιαίο και κάποιοι στο Μέλλοντα Εξακολουθητικό. Στα πρώτα ρήματα που θα διαφωνήσουν οι μαθητές για το ποια απάντηση είναι η σωστή (θα παίζω ή θα παίξω;) ζητάμε να γίνει μια ψηφοφορία. Φυσικά κάποιοι υποστηρίζουν τη μια απάντηση και κάποιοι την άλλη ενώ φυσικά υπάρχουν και οι μαθητές που μένουν απορημένοι καθώς όλες τους φαίνονται σωστές.
Α)Σε αυτό το σημείο επισημαίνουμε πως όπως στο παρελθόν έχουμε μάθει τον Παρατατικό (χθες για πολύ) και τον Αόριστο (χθες για λίγο) έτσι και για το μέλλον (δηλαδή από τα επόμενα λεπτά μέχρι το άπειρο!) υπάρχουν δυο χρόνοι. Ένας που μιλά για «πολύ» και ένας για «μια στιγμή».
Β)Προφορικά παίζουμε το παιχνίδι στο οποίο τους δίνουμε ένα ρήμα και το απαντούν στους δυο χρόνους.
Γ)Στη συνέχεια στο πρόχειρό τους κλείνουν το ρήμα «παντρεύομαι» στους δυο χρόνους.
٧ Σε περίπτωση που έχετε εισαχθεί στην κλίση ουσιαστικών.
Μπορείτε να κλίνετε τα ουσιαστικά «ο άντρας», «το ρολόι», «το χωριό», «ο άνθρωπος»
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Σε περίπτωση που θέλετε να διδάξετε προθέσεις, επιθετικούς προσδιορισμούς ή απλή σύνταξη στο κείμενο. Υ - ΡΑ - Κ , Επιθ.προσδ. πρόθεση(Π), σύνδεσμος(Σ)

Ο άνδρας που θα παντρευτώ θα είναι από σόι
σκληρό
κολάρο θα φορεί μ’ολόχρυσο ρολόι
Θα είναι
όμορφος πολύ θα βάζει και κολώνια
και
θα μ’αφήνει (να γυρνώ κι εγώ με παντελόνια)
Ο άνδρας που θα παντρευτώ θα έχει φίνους τρόπους
θα κάνει πάντα συντροφιά με πλούσιους ανθρώπους 
Θα έχει αυτοκίνητο και δε θα μου θυμώνει
όταν του λέω "δώσε μου λιγάκι το τιμόνι"

Για να κατεβάσετε τη διδασκαλία πατήστε εδώ 
Κατερίνα Μεμένιου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου