Τρίτη 12 Μαρτίου 2024

Η σχολική τσάντα που μιλάει-Τζιάνι Ροντάρι

 Κάθε βράδυ, ο γιος μου, πριν πάει για ύπνο, βάζει σε τάξη την τσάντα του. Ή, για να είμαι ακριβής, πετάει μέσα βιβλία, τετράδια, κασετίνες, γόμες και στυπόχαρτα, αλλά εκείνος, αυτή τη διαδικασία, τη λέει «τακτοποιώ την τσάντα μου». Και δεν ξέρει πως, μόλις κλείσουν τα μάτια του και τα γλυκά φαντάσματα του ύπνου αρχίσουν να χορεύουν γύρω απ’ το μαξιλάρι του, τα αντικείμενα μες στη σάκα ζωντανεύουν, τεντώνονται, όπως κι εμείς κάθε πρωί, χαιρετιούνται κι αρχίζουν να μιλάνε. Το στυπόχαρτο* έχει τσαλακωθεί και θέλει να ισιώσει τα αυτάκια του στις τέσσερις άκρες και παραπονιέται

- Αγαπημένοι μου φίλοι, σήμερα συναντήθηκα με όλα τα 

χρώματα. Ο αφέντης μας με γέμισε με ζητωκραυγές, για κάποιον Κόππι Φάουστο**, και μάλιστα τον έγραψε Κόπι, με ένα «πι». Κοιτάξτε με, σας παρακαλώ, μοιάζω με λίστα από εκλογικό κατάλογο

- Παραπονιέσαι κι εσύ; επεμβαίνει το βιβλίο της Ιστορίας και Γεωγραφίας. Για κάνε μου τη χάρη και ρίξε μια ματιά στις σελίδες μου. Ο αγαπημένος μας τύραννος έβαλε μουστάκια με το στιλό του στον Καρλομάγνο, πρόσθεσε ένα λοφίο στο καπέλο του Τζότο, και σχεδίασε μια μύγα στη μύτη του Χριστόφορου Κολόμβου. Ύστερα, τράβηξε μια γραμμή στην πορεία του ποταμού Πάδου και τον έκανε να φτάνει ως την Τεργέστη, κι ακόμα έφτιαξε μια γέφυρα από βάρκες ανάμεσα στη Σικελία και τη Σαρδηνία. Σωστή επανάσταση, σας λέω

- Αυτό δεν είναι τίποτε, μουρμουρίζει το βιβλίο της Γλώσσας. Δείτε, παρακαλώ, προσεκτικά τη σελίδα 45: όλα τα «Ο» έχουν βαφτεί κόκκινα, όλα τα «Α» πράσινα, όλα τα «Ε» κίτρινα. Στη σελίδα 57, ποιος ξέρει γιατί, ο νεαρός μας έχει σχεδιάσει το κεφάλι ενός φιδιού, που το σώμα του διασχίζει τη σελίδα 58 και 59 και η ουρά του καταλήγει στη σελίδα 60. Είναι, λέει, ένας κροταλίας. Ίσως γιαυτό να τον έχει γεμίσει με κουδουνάκια

ετυμολογία

- Δείτε πώς έχει μασήσει την ωραία μου άκρη, λέει το στιλό. - Έχει ξεφλουδίσει όλο μου το καφέ χρώμα, παραπονιέται το μολύβι

Εγώ, που είμαι ο πατέρας του ενόχου, τα ακούω όλα αυτά μπερδεμένος. Θα θελα να ξυπνήσω τον γιο μου και να τον βάλω να ακούσει πώς μιλάνε γιαυτόν, αλλά, ακριβώς εκείνη τη στιγμή, η τσάντα ανοίγει και δύο τετράδια, ένα με 

γραμμές κι ένα με τετραγωνάκια, έρχονται, σαν επιτροπή, να μου παρουσιάσουν, με επισημότητα, τα αιτήματά τους. - Εσείς, πιθανόν, να μη φταίτε, μού λέει ευγενικά το τετράδιο με τα τετραγωνάκια. Σε κάθε περίπτωση, αυτά είναι τα αιτήματά μας. Σας παρακαλούμε να τα μεταβιβάσετε στον γιο σας

σχήμα λόγου

Μου δίνουν ένα γραμμένο φύλλο χαρτί και ξαναμπαίνουν στην τσάντα. Το φύλλο λέει

«Οι κάτωθι υπογεγραμμένοι διαμαρτυρόμαστε, έντονα, για τις αγριότητες, που ζούμε καθημερινά. Και ζητούμε τα εξής: 1) Το αφεντικό μας να σταματήσει να μάς γεμίζει «ζήτω», σχέδια, ψεύτικα μουστάκια και άλλα παράνομα σχέδια, όσα, δηλαδή, δεν προβλέπει το σχολικό πρόγραμμα

2) Να υποσχεθεί την ακεραιότητα των στιλό και των μολυβιών και να σταματήσει να μασάει τις άκρες τους. 3) Τα μαρκαδοράκια να μπαίνουν στην κασετίνα και όχι πεταμένα άτακτα, ανάμεσα στα υπόλοιπα πράγματα. Ακόμα και σήμερα το πρωί, το βιβλίο της Γεωγραφίας 

τραυματίστηκε από αδέσποτο μαρκαδοράκι


Αν τα αιτήματά μας δεν ικανοποιηθούν, θα κάνουμε τα πάντα, ώστε το αφεντικό μας να μείνει στην ίδια τάξη. Υπογραφή

το Πρόχειρο

το Τετράδιο των Μαθηματικών

το Τετράδιο των εργασιών

το Μολύβι και τα λοιπά και τα λοιπά». 

Αύριο το πρωί, θα βάλω τον γιο μου να διαβάσει αυτό το φύλλο. Ελπίζω να μη χρειαστεί να ξανακούσω τέτοιου είδους παράπονα

* στυπόχαρτο: ειδικό απορροφητικό χαρτί, που χρησιμοποιείται, για να στεγνώνει το μελάνι. 

** Φάουστο Κόππι (1919-1960): θρύλος αθλητής της ιταλικής ποδηλασίας 

Α. Κατανόηση κειμένου 

Για ποιους λόγους διαμαρτύρονται τα αντικείμενα της σχολικής τσάντας; Τι έκανε ο μαθητής στο βιβλίο της Ιστορίας και της Γεωγραφίας; 

Ποιος αφηγείται την ιστορία και σε ποιο πρόσωπο;: 

Εσύ, ποιον άλλον τίτλο θα έδινες στο κείμενο; 

Β. Λεξιλόγιο 

1. Συνώνυμες 

κοιτάξτε με = πρόσθεσε = 

διασχίζει = 

να μη φταίτε = μεταβιβάσετε = 

2. Αντίθετες

άτακτα 

ακριβή 

τσαλακωθεί

Γ. Γραμματική 

1.α)Σε μία φανταστική ιστορία συμβαίνουν πράγματα που δύσκολα τα πιστεύει κανείς. Να γράψεις τρία στοιχεία, που αποδεικνύουν ότι η ιστορία που διάβασες είναι φανταστική. 

1. β) Ποιό σχήμα λόγου κυριαρχεί στο κείμενο που διάβασες; 

2. Κάνω χρονική αντικατάσταση στο ρήμα “παραπονιέμαι”

Ενεστώτας 

Παρατατικός 

Αόριστος 

Εξ. Μέλλοντας 

Στιγ. Μέλλοντας 

Παρακείμενος 

Υπερσυντέλικος 

Συντ. Μέλλοντας 

3. Να αναγνωρίσεις το είδος των επιρρημάτων της πρώτης παραγράφου του κειμένου 

Δ. Συντακτικό 

1. Αναγνωρίζω συντακτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις τις πρότασης. Ο αγαπημένος μας τύραννος έβαλε μουστάκια με το στιλό του στον Καρλομάγνο. 

2. Αναγνωρίζω το είδος της δευτερεύουσας πρότασης. 

Εγώ, που είμαι πατέρας του ενόχου... 

Ε. Παραγωγή λόγου 

Με βάση την παρακάτω εικόνα ξεκίνα μία φανταστική ιστορία. Μετά ζωγράφισε το τέλος της και αφηγήσου το προφορικά στην τάξη σου.

Εκπαιδευτικός: Μπουμποπούλου Αναστασία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου