Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ «ΜΕΓΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ» ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Προβάλλεται ο πίνακας και κατόπιν ακολουθούν ερωτήσεις διευκρινιστικές αναφορικά με το θέμα του:

Ø Σε ποια εποχή μας ταξιδεύει ο πίνακας;
Ø Σε ποιοχώρο βρισκόμαστε;
Ø Παρατηρείς αντικείμενα που σου είναι άγνωστα;
Ø Ποια πρόσωπα μπορείς να διακρίνεις;
Ø Τι κάνουν;
Ø Γίνε μέρος του πίνακα, μπες μέσα σε αυτόν και πες μας:
Ø Τι βλέπεις;
Ø Τι ακούς;
Ø Τι μυρίζεις;
Ø Τι γεύεσαι;
Ø Τι αγγίζεις;

Προβολή βίντεο σχετικό με τον τρόπο καλλιέργειας, άλεσης, ζυμώματος και φουρνίσματος, όπως γινόταν παραδοσιακά τα παλιά χρόνια:


Διαβάζουμε το ποίημα «Ψωμί» του Γ. Δροσίνη και μεταφερόμαστε στην εποχή και στην καθημερινότητα των ανθρώπων της εποχής.

Το Ψωμί
Καλόδεχτο το φόρτωμα, που θα ‘ρθει από το μύλο,
πρωτόσταλτο, προτάλεστο, πρώτη χαρά της σκάφης.

 Ζυμώνουν τ’ ανασκουμπωτά της πρωτονύφης χέρια
και πλάθουν τα πρωτόπλαστα ψωμιά με τις παλάμες
μεσ’ στην καλοπελεκητή πινακωτή – προικιό της.
Το φούρνο καίει, τεχνίτισσα στο φούρνο, η γριά κυρούλα
ξανανιωμένη, αφήνοντας τη συντροφιά της ρόκας.

 Ω, βραδινό συμμάζεμα στο σπιτικό κατώφλι,
καρτέρεμα ανυπόμονο του πυρωμένου φούρνου!
κι ω μέθυσμα απ’ τη μυρωδιά πρώτου ψωμιού, που αχνίζει
κομμένο από το γέροντα παππού χωρίς μαχαίρι
και μοιρασμένο στα παιδιά, στις νύφες και στ’ αγγόνια!

 Και συ, θυσία των ταπεινών στη θεία καλοσύνη,
σημαδεμένο ανάμεσα με του σταυρού τη βούλα,
καλοπλασμένο πρόσφορο, της Εκκλησιάς μεράδι,
που θα κοπείς την Κυριακή μεσ’ στ’ αργυρό αρτοφόρι
και στ’ άγιο δισκοπότηρο με το κρασί θα σμίξεις!

                                                                              Γεώργιος Δροσίνης


¤ Κατόπιν οι μαθητές καλούνται «να μπουν» στον πίνακα και σε μια μικρή παράγραφο να περιγράψουν την ημέρα τους.

Α΄ΟΜΑΔΑ
Είσαι φούρναρης και από πολύ νωρίς το πρωί πριν ακόμη ο ήλιος ανατείλει φουρνίζεις ψωμί στον ξυλόφουρνο με το φουρνόξυλο φορώντας τη στολή σου. Τι σκέφτεσαι; Πώς νιώθεις; Είσαι κουρασμένος; Τι ψωμιά έχεις φτιάξει;

Β΄ΟΜΑΔΑ
Είσαι ένας από τους εργάτες που διακρίνεται στο βάθος του πίνακα. Με τι ασχολείσαι; Σου αρέσει η δουλειά σου; Τι συζητάς με τον συνάδελφό σου; Ποια είναι τα εργαλεία που χρησιμοποιείς; Πώς σου χρησιμεύουν;

Γ΄ΟΜΑΔΑ
Είσαι μια από τις γυναίκες που έχουν πάει στο φούρνο για να αγοράσουν ψωμί. Γράψε το διάλογο με τον φούρναρη δίνοντας πληροφορίες για την αγορά σου π.χ. Τι ημέρα είναι, καθημερινή ή Κυριακή; Μήπως έχεις παραγγείλει ψωμί για κάποια ειδική περίσταση; π.χ. πρόσφορο ή κουλούρα γάμου στολισμένη;

Εκπαιδευτικός Φωτεινή Κουτσοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου