Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023

Λιλιπούπολη (Β')

 

ΕΔΩ ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗ

  Έχοντας εύκολη και άνετη πρόσβαση (μέσω του youtube) σε αυτό το διαχρονικό έργο, είναι ευκαιρία να ανακαλύψουμε μαζί με τα παιδιά τη Λιλιπούπολη. Το περιεχόμενό της  προσφέρεται  για αρκετές δημιουργικές δραστηριότητες, οι οποίες θα οξύνουν την σκέψη και θα καλλιεργήσουν την φαντασία των μαθητών. Αρχικά μπορούμε να ακούσουμε κάποιες από τις εκπομπές που θα επιλέξουμε και να τις σχολιάσουμε, ώστε τα παιδιά να εγκλιματιστούν και στη συνέχεια μπορούμε μέσα από διάφορες βιωματικές δραστηριότητες να βοηθήσουμε τα παιδιά να γνωρίσουν καλύτερα το έργο που ακόμη και σήμερα θεωρείται «θρυλικό», τόσο για την πρωτοτυπία και την ποιότητά του.

  1. Θεατρικός Αυτοσχεδιασμός

Διαβάζουμε μερικούς από τους χαρακτήρες της εκπομπής, οι οποίοι μας δείχνουν με λεπτομέρειες την προσωπικότητα και το ρόλο του καθενός. Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και τους δίνονται σενάρια και ρόλοι, τα οποία μελετούν. Τα σενάρια αυτά θα τα βοηθήσουν να σκεφτούν διαλόγους και να αυτοσχεδιάσουν. Με τη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά θα μπούνε σε διαδικασία να αναλύσουν τον κάθε χαρακτήρα και να σκεφτούν πως θα αντιδρούσε στην εκάστοτε κατάσταση.

Ενδεικτικά σενάρια είναι:

Σενάριο 1
Πρόσωπα: Γλυκόσαυρος, Δυστροπόπιγκας, Δήμαρχος Χαρχούδας, Πιπινέζα, Δημοσιογράφος Μπρίνης
Ο Γλυκόσαυρος θέλει να φτιάξει ένα γλυπτό από ζελέ στη Λιλιπούπολη. Επισκέπτεται μαζί με τον Δυστροπόπιγκα τον Δήμαρχο Χαρχούδα για να του ζητήσουν να τους επιτρέψει να εγκατασταθεί το γλυπτό στην πλατεία Βροντοσαυρίνας Γλυκερίνας. Ο Χαρχούδας, που δεν τους συμπαθεί, προσπαθεί να βρει τρόπους να τους αποφύγει. Στο γραφείο του είναι και η Πιπινέζα, που είχε επισκεφθεί τον Χαρχούδα και ο Δημοσιογράφος Μπρίνης για να καλύψει τα νέα της πόλης από το Δημαρχείο. Πώς θα πείσουν τον Δήμαρχο; Πώς θα τους υποστηρίξει ο Δημοσιογράφος Μπρίνης και με ποια πλευρά θα είναι η Πιπινέζα;

 

Σενάριο 2
Πρόσωπα: Δόκτορας Δρακατόρ, Μπιξ Μπιξ, Μπομπίλα, Κουκουτούξ, Παπαγάλος
Στο Πόρτο Λίλι, στο λιμάνι της Λιλιπούπολης, βρίσκεται ο Παλιός Φάρος. Αυτός φωτίζεται κάθε βράδυ από χίλιες πυγολαμπίδες του Δόκτορα Δρακατόρ. Όταν όμως φεύγει για διακοπές, αυτές την κοπανάνε και ο Φάρος μένει σβηστός. Ο Μπιξ Μπιξ και η Μπομπίλα επισκέπτονται τον Δρ Δρακατόρ στο Μισογκρεμισμένο Κάστρο που δουλεύει μαζί με τον Κουκουτούξ για την επόμενη ανασκαφή, ώστε να του ζητήσουν να βρει μια λύση, γιατί έρχονται τουρίστες και δεν μπορούν να κάνουν ξεναγήσεις. Μαζί τους είναι ο Παπαγάλος, που τον προσέχουν, ο οποίος φοβάται το σκοτάδι. Πώς θα πείσουν τον Δρ. Δρακατόρ να ασχοληθεί με το θέμα τους και τι λύση θα καταφέρει να βρει;

 

Σενάριο 3
Πρόσωπα: Χιονάτη, Πρίγκιπας, Μάγισσα Μπρουνχίλντα, Πριγκιπαδελφή Ελισάβετ
Η Χιονάτη είναι στο σπίτι και κάνει δουλειές. Έχει αρχίζει όμως να κουράζεται που τα κάνει όλα μόνη της και διαμαρτύρεται στον Πρίγκιπα, ο οποίος δε συμμετέχει καθόλου στις δουλειές του σπιτιού. Μαζί τους είναι η Μάγισσα Μπρουνχίλντα και η Πριγκιπαδελφή Ελισάβετ, τις οποίες φιλοξενούν. Θα πείσει η Χιονάτη τον Πρίγκιπα; Πώς θα βοηθήσουν η Μάγισσα και η Πριγκιπαδελφή;

Επιπλέον, μπορούν να δοθούν στις ομάδες λίστες με τα τραγούδια και να ψάξουν κάποιο που θα διάλεγαν να ακουστεί σαν εισαγωγή για το μικρό θεατρικό τους.

2. Φτιάχνουμε τη Λιλιπούπολη

Στο βιβλίο, όπως αναφέραμε και πριν, υπάρχει η ιστορία της αρχαίας Λιλιπούπολης, της Παπουαλίλη. Μία πόλη-κράτος που ίδρυσαν πριν από 4000 χρόνια οι Λιλιπούα σ’ ένα νησί. Αργότερα, διαβάζουμε για την εξέλιξη αυτής και τη δημιουργία της νέας πόλης, τις τοποθεσίες της, τα κτίρια, τα αντικείμενα και τα σύμβολα της. Αφού μελετηθούν και σχολιαστούν οι δύο πόλεις, τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και τις σχεδιάζουν σε μεγάλα χαρτιά του μέτρου ή τις κατασκευάζουν με διάφορα απλά υλικά σε μακέτες όπως τις φαντάζονται.

3. Ζωγραφική των χαρακτήρων

Οι μικροί/ες ακροατές/τριες της εκπομπής παροτρύνονταν να φανταστούν και να ζωγραφίσουν τους χαρακτήρες της εκπομπής. Έτσι και τα παιδιά θα μπορούσαν να ακούσουν αντίστοιχα τα τραγούδια του κάθε χαρακτήρα και να αποτυπώσουν με ζωγραφική πως τους φαντάζονται και μία φράση που μπορεί να λένε.

4. Παγωμένες εικόνες

Τα παιδιά, ίσως σε συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας, επιλέγουν έναν χαρακτήρα. Σηκώνονται σε μικρές ομάδες και περιφέρονται στον χώρο. Ο/η εκπαιδευτικός δίνει την οδηγία με το σύνθημά του να παγώσουν σε μια στάση που προτιμούν ανάλογα με τον χαρακτήρα. Περιφέρεται ανάμεσά τους και ακουμπά σταδιακά έναν – έναν και τότε ο κάθε χαρακτήρας λέει μία χαρακτηριστική του φράση.

5. Συνέχεια ιστοριών

Το παράδειγμα με τη Χιονάτη και τι έγινε στη ζωή της, μετά το τέλος του γνωστού παραμυθιού, μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για δημιουργική γραφή. Τα παιδιά μπορούν να σκεφτούν και να γράψουν αντίστοιχα και για άλλα παραμύθια.

Εκπαιδευτικός: Κουτσοπούλου Φωτεινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου