Στο σχολείο μας δεν μαθαίνουμε μόνο μέσα από βιβλία και τετράδια, μαθαίνουμε μέσα από σχέσεις, στιγμές και κοινές εμπειρίες. Ένας από τους πιο όμορφους τρόπους να «δέσει» μια τάξη είναι μέσα από δημιουργικά παιχνίδια που κάνουν τα παιδιά να συνεργάζονται, να γελάνε και να γνωρίζονται καλύτερα. Όταν οι μαθητές έχουν έναν κοινό στόχο και δουλεύουν μαζί, νιώθουν ότι ανήκουν σε μια ομάδα.
Γι’
αυτό σκεφτήκαμε ένα απλό, χριστουγεννιάτικο παιχνίδι που ενώνει τα παιδιά μέσα
από δημιουργία και φαντασία. Η ιδέα βασίζεται στη συνεργασία, στη χαρά του
χειροποίητου και στην αίσθηση ότι κάθε παιδί προσφέρει κάτι μοναδικό στη τάξη.
Διαδικασία:
Αρχικά,
οι μαθητές διαιρούνται σε μικρές ομάδες των 3-5 ατόμων. Στον σχεδιασμό των
ομάδων, λαμβάνεται υπόψη η ποικιλομορφία των δεξιοτήτων και των προσωπικοτήτων
των μαθητών. Ζητείται σε κάθε ομάδα να κατασκευάσει από 3 στολίδια, ώστε να
διακοσμήσουν το δέντρο της τάξης και μια μικρή χριστουγεννιάτικη ιστορία που θα
μπει στην βάση του δέντρου.
Στην
πορεία δίνεται χρόνος σε κάθε ομάδα και συγκεκριμένα στα μέλη της να συζητήσουν
τι σημαίνει Χριστούγεννα για τον κάθε ένα, ώστε να επιλέξουν ένα θέμα για τα
χριστουγεννιάτικα στολίδια που θα κατασκευάσουν. Το θέμα μπορεί να είναι
σχετικό με τις κοινές τους αξίες, τα ενδιαφέροντα και τις προσωπικές τους
αναμνήσεις.
Στη
συνέχεια, παρέχονται τα κατάλληλα υλικά για τη δημιουργία των στολιδιών, όπως
χαρτόνια, χρωματιστά χαρτιά, κορδέλες, πούπουλα, χρυσόσκονη, ψαλίδια κ.λπ. Οι
ομάδες έχουν την ελευθερία να εκφραστούν καλλιτεχνικά με βάση το επιλεγμένο
θέμα.
Οι
ομάδες συνεργάζονται, αναλαμβάνουν ευθύνες, μοιράζονται απόψεις, εκφράζουν τις
ιδέες τους και έτσι ξεκινούν την κατασκευή των χριστουγεννιάτικων στολιδιών
τους. Στο τέλος της διαδικασίας, οι ομάδες παρουσιάζουν τα στολίδια τους στους
συμμαθητές τους και διαβάζουν την μικρή ιστορία τους, ενώ εξηγούν πως
κατασκεύασαν τα στολίδια και το θέμα τους.
Μετά
το τέλος της διαδικασίας, και αφού όλες οι ομάδες παρουσιάσουν τα στολίδια τους
θα ακολουθήσει συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης σχετικά με την διαδικασία και
τα αποτελέσματα της. Συγκεκριμένα, οι μαθητές μπορούν να μοιραστούν τις
εμπειρίες τους και να αναλύσουν το πώς η συνεργασία τους συνέβαλε στη
δημιουργία θετικών συναισθηματικών συνδέσεων.
Αφού
ολοκληρωθεί η συζήτηση, ο εκπαιδευτικός με την κατάλληλη χριστουγεννιάτικη
μουσική, θα καλέσει τους μαθητές να στολίσουν το δέντρο της τάξης και όλοι μαζί
θα δημιουργήσουν μια νέα εμπειρία και ανάμνηση για την ομάδα. Παράλληλα, μέσα
από αυτήν τη δραστηριότητα, οι μαθητές ενδυναμώνονται ως άτομα και ως μέλη μιας
ομάδας, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός θετικού και συνεργατικού
περιβάλλοντος στην τάξη.
Εκπαιδευτικός: Μαρία Μπαρόλα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου