Το βιβλίο «Αλλάζουμε πίστα, ανεβαίνουμε επίπεδο» της Αντιόπης Φραντζή ανήκει στη σειρά των εκδόσεων ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ: “Διαβάζω ιστορίες” για παιδιά 7+. Η κλιματική αλλαγή είναι κάτι που ανησυχεί εδώ και χρόνια αρκετούς ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη. Τα τελευταία χρόνια, όμως, η ανάγκηη να μην παραλάβουμε καμένη γη από τους προγόνους μας έχει γίνει επιτακτική. Όλο και περισσότεροι νέοι παλεύουν για ένα βιώσιμο μέλλον. Ανάμεσα σε αυτούς και η μικρή Σουηδή μαθήτρια Γκρέτα Τούνμπεργκ, η οποία τον Αύγουστο του 2018, εν μέσω του πιο ζεστού σουηδικού καλοκαιριού επί 262 χρόνια, προχώρησε μόνη της στην πρώτη «μαθητική απεργία» για το κλίμα. Έκτοτε έχει συμπαρασύρει εκατομμύρια μαθητές από όλο τον κόσμο και έχει καταφέρει να γίνει αδιαμφισβήτητα το κεντρικό πρόσωπο των κινητοποιήσεων για την κλιματική αλλαγή.
Αφορμή, λοιπόν, για αυτό το βιβλίο στάθηκαν οι μαθητικές αυτές απεργίες. Ο Αχιλλέας είναι ένα παιδί, σαν τα άλλα παιδιά της νέας γενιάς: επαναπαυμένα σε έναν καναπέ με τα ηλεκτρονικά τους παιχνίδια και τα τάμπλετ. Μόνο όταν βρίσκεται στο χωριό για διακοπές αλλάζει συνήθειες και αναρωτιέται για όσους προτιμούν το κινητό ή τον υπολογιστή αντί των πραγματικών περιπετειών. Μαζί με τον ανήσυχο φίλο του, τον Κωστή, ανήκουν στη «Συντροφιά της Φυσικής Περιπέτειας». Φέτος όμως θα έρθει αντιμέτωπος με πραγματικές ανησυχίες, καθώς ο φίλος του ο Κωστής τον ενημερώνει για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στον πληθυσμό των εντόμων. Κι έτσι η Γκρέτα θα γίνει παράδειγμα προς μίμηση για τον Αχιλλέα, που θα παρακινήσει πολλούς μαθητές του να αντιδράσουν.
Η ιστορία μου θύμισε και την ιστορία της Γκρέτα, καθώς όταν ακόμη ήταν μαθήτρια δημοτικού, ο δάσκαλός της είχε προβάλει στην τάξη ένα βίντεο για τις επιδράσεις της κλιματικής αλλαγής. Αν και όλα τα παιδιά επηρεάστηκαν από τις πληροφορίες, η Γκρέτα δεν μπόρεσε να το ξεπεράσει ποτέ. Εκείνο το βίντεο, λοιπόν, ήταν η αφορμή για να αντιδράσει με τις γνωστές σχολικές απεργίες της Παρασκευής.
Θέματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η εξάρτηση των νέων από την τεχνολογία, η πραγματική δύναμη της τεχνολογίας θίγονται στο συγκεκριμένο βιβλίο και δίνει πολλές απαντήσεις. Γιατί οι νέες τεχνολογίες δεν είναι «κακές» όταν τις χρησιμοποιείς με το σωστό τρόπο- έτσι όπως τις χρησιμοποίησε τελικά ο Αχιλλέας. Και γιατί όλοι μας μικροί και μεγάλοι οφείλουμε να παλεύουμε για μια Γη, η οποία μας φιλοξενεί και πρέπει να την νοιαζόμαστε.
Δραστηριότητες:
Είναι από εκείνα τα βιβλία που σου δίνουν αφορμή να ξεκινήσεις πολλές συζητήσεις με τους μαθητές σου ή τα παιδιά σου. Να αναζητήσετε μαζί στο διαδίκτυο και να παίξετε.
Αρχικά, το βιβλίο αυτό μπορεί να ενταχθεί στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που έχουν πλέον ενταχθεί στα σχολεία, στην Ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον».
Μπορούμε να αναζητήσουμε στο διαδίκτυο υλικό για την Γκρέτα Τούνμπεργκ (άρθρα, συνεντεύξεις, βίντεο, εικόνες)
Μπορούμε να οργανώσουμε στο σχολείο μας μια ενημέρωση σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Την ενημέρωση μπορούν να την πραγματοποιήσουν οι μαθητές μας σε μαθητές άλλων τάξεων. Μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να κάνει η κάθε ομάδα διάφορα project, εμπλέκοντας και τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, όπως το δάσκαλο/α της Πληροφορικής ή και της Μουσικής (τραγούδια, ποιήματα, διαφήμιση, συνθήματα, θεατρικό, άρθρα, σχολική εφημερίδα, κ.τ.λ.)
Μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα μας προτείνει και η WWF, «Ταξιδεύοντας νοερά στην πόλη του μέλλοντος». Οι μαθητές μεταφέρονται νοερά στο έτος 2100, στον φανταστικό υπερδήμο της Αττικούπολης (ή όποιον άλλο ∆ήμο επιθυμείτε) όπου αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της έλλειψης των ορυκτών καυσίμων για τις καθημερινές ανάγκες της οικιακής κατανάλωσης. Οι άνθρωποι δεν έχουν προβλέψει για την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας κι έτσι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Τα παιδιά θα κληθούν μέσα από ένα πλήθος καρτών με συσκευές να αποσύρουν ορισμένες κάρτες για να προσαρμοστούν στις εκάστοτε συνθήκες που θα τους διαβάζουμε. Έτσι θα κρατήσουν μόνο εκείνες που τελικά είναι απαραίτητες για να ζήσουμε.
Οδηγίες: https://www.contentarchive.wwf.gr/images/pdfs/pe/FrigoTaxidiABC.pdf
Κάρτες για εκτύπωση:
https://www.contentarchive.wwf.gr/images/pdfs/pe/FrigokartessyskevesABC.pdf
Μπορούμε, επίσης, είτε στο σπίτι είτε στο σχολείο να παρακολουθήσουμε το ντοκιμαντέρ «Ο πλανήτης μας». Η σειρά αυτή πραγματεύεται τη φυσική ομορφιά του πλανήτη μας και μας παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο η κλιματική αλλαγή επηρεάζει όλους τους ζωντανούς οργανισμούς. Ή ακόμα μπορούμε να αναζητήσουμε στο youtube εκπαιδευτικά βίντεο για την κλιματική αλλαγή, όπου υπάρχει πληθώρα αξιόλογων παρουσιάσεων.
Νάσια Αλεξανδρίδη
Ε’2
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου