Η Περίληψη αποτελεί μια σύνθετη γνωστική διαδικασία, η οποία απαιτεί ανώτερες νοητικές λειτουργίες. Ως διαδικασία Παραγωγής Γραπτού Λόγου συχνά δημιουργεί αμηχανία στους μαθητές εξαιτίας της πολυπλοκότητάς της. Επισυνάπτονται κάποια νοηματικά στηρίγματα που μπορούν να συμβάλουν στη διδασκαλία της περίληψης. Η περίληψη στην παλάμη μου ιδιαίτερα συστήνεται στην προσέγγιση περιλήψεων αφηγηματικών κειμένων. Εδώ η πύκνωση του λόγου στηρίζεται στη δομή της αφήγησης. Είναι αναγκαίο να υπάρξει διάκριση στη διαδικασία συγγραφής περιλήψεων για αφηγηματικά και επιχειρηματολογικά κείμενα, καθώς θα βοηθήσει τους μαθητές να διαπιστώσουν πως υπάρχουν ποικίλα κειμενικά είδη με διαφορετικές τεχνικές γραφής.
Περίληψη στην παλάμη μου: Μπορώ να χρησιμοποιήσω τα δάχτυλά μου για να
θυμάμαι τις βασικές πληροφορίες που πρέπει να αναφέρω σε μια περίληψη.
·
Συγκεκριμένα:
1.
Θεματική πρόταση = μια εισαγωγική πρόταση που εκφράζει το περιεχόμενο όλης της παραγράφου --> ιδέες για ξεκίνημα: Μπορώ να ξεκινήσω με αναφορά στο κείμενο/συγγραφέα ή απευθείας, π.χ. Το κείμενο αναφέρεται… /πραγματεύεται …Ο συγγραφέας αναφέρει …./υποστηρίζει…
Θεματική πρόταση = μια εισαγωγική πρόταση που εκφράζει το περιεχόμενο όλης της παραγράφου --> ιδέες για ξεκίνημα: Μπορώ να ξεκινήσω με αναφορά στο κείμενο/συγγραφέα ή απευθείας, π.χ. Το κείμενο αναφέρεται… /πραγματεύεται …Ο συγγραφέας αναφέρει …./υποστηρίζει…
2. Κάποιος ….. = Ποιος είναι ο κεντρικός ήρωας; Ποια είναι
τα κυρίαρχα πρόσωπα; Για ποιους γίνεται λόγος στο κείμενο;
3. Ήθελε να πετύχει/ επιδίωκε = Στόχος και αποστολή του ήρωα/
των προσώπων
4. Στη συνέχεια… = Ποια είναι η εξέλιξη της ιστορίας; Μήπως
εμφανίστηκε κάποιο πρόβλημα; Υπάρχει κάποιο αναπάντεχο γεγονός;
5. Τελικά… = Ποιο είναι το τέλος/ η λύση στο κείμενο;
Εκπαιδευτικός Λιανού Μαρία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου