Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2018

Διδασκαλία - Εκπαιδευτικό Δράμα - Νέα Βιρτζίνια: Υπάρχει Άγιος Βασίλης


 Η Πρωτοχρονιά πλησιάζει. Τα παιδιά προσμένουν με λαχτάρα τον Άγιο Βασίλη με τα δώρα του. Υπάρχουν, όμως, και παιδιά, που αρχίζουν να αμφισβητούν την ύπαρξή του, καθώς και αυτά που κάπου άκουσαν πως δεν υπάρχει και στην καρδούλα τους έχει φωλιάσει η στεναχώρια και η απογοήτευση.
Για τους γονείς: Μπορείτε να διαβάσετε με τα παιδιά σας το ακόλουθο βιβλίο, το οποίο θα αποτελέσει αφορμή για τρυφερή και ουσιαστική συζήτηση μαζί τους:

Βασισμένο σε αληθινή ιστορία
Βασίλης Παπαθεοδώρου, εκδ. ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ, 2013 



«Το βιβλίο αυτό είναι βασισμένο στην αληθινή ιστορία της Βιρτζίνια Ο' Χάνλον και στο πιο πολυδιαβασμένο άρθρο εφημερίδας παγκοσμίως, που ενέπνευσε πλήθος βιβλίων, ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών, θεατρικών έργων. Πρόκειται για μια τρυφερή χριστουγεννιάτικη ιστορία, που εκτυλίσσεται από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Όλα αρχίζουν το 1897, όταν το οκτάχρονο κοριτσάκι στέλνει ένα γράμμα στη νεοϋορκέζικη εφημερίδα Σαν, την πιο αξιόπιστη της εποχής, ρωτώντας για την ύπαρξη του Αϊ-Βασίλη. Οι συντάκτες της εφημερίδας, έπειτα από πολλή σκέψη, αποφασίζουν να απαντήσουν στο ερώτημα, που βασανίζει όλα τα παιδιά. Το γράμμα της Βιρτζίνια, αλλά και η απάντηση της εφημερίδας, μέσω του αρχισυντάκτη της Φράνσις Τσερτς, γίνονται ύμνος στην ξεγνοιασιά και την παιδικότητα, που αποπνέουν τα Χριστούγεννα.

Οι μικροί αναγνώστες θα γνωρίσουν σημαντικές στιγμές από τη ζωή της ηρωί­δας, θα μοιραστούν την πίστη της στο πνεύμα και στο νόημα των γιορτών και θα ανακαλύψουν πώς ένα τέτοιο γράμμα μπορεί να αλλάξει τον κόσμο μας για πάντα. Ένα τρυφερό βιβλίο, που αποδεικνύει στα παιδιά πως ο Άγιος Βασίλης υπάρχει, όχι μόνο τις μέρες των Χριστουγέννων, αλλά και όλη τη χρονιά, για να ζεσταίνει τις καρδιές τους.»


Για τους εκπαιδευτικούς: 

Αφόρμηση: (διαβάζουμε στους μαθητές το ακόλουθο γράμμα) 

«Αγαπητέ συντάκτη, 
Είμαι 8 χρονών. Κάποιοι από τους μικρούς μου φίλους λένε πως δεν υπάρχει Άγιος Βασίλης. Ο μπαμπάς μου λέει: «Αν το διαβάσεις στην εφημερίδα Σαν, έτσι είναι.» Σας παρακαλώ, πείτε μου την αλήθεια: υπάρχει Άγιος Βασίλης;» 
Βιρτζίνια Ο’ Χάνλον 

Στη συνέχεια χρησιμοποιούμε τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος. 

1. Κάποιοι μαθητές (όσοι επιθυμούν) καλούνται να δείξουν σε παγωμένη εικόνα, που ζωντανεύει για λίγο, πού και πώς ήταν ο συντάκτης, όταν διάβασε το γράμμα και ποια ήταν η πρώτη του αντίδραση. 

2. Διάδρομος συνείδησης: Οι μαθητές δημιουργούν δυο σειρές και στέκονται αντικριστά ο ένας στον άλλο. Κάποιο παιδί προχωρά αργά ανάμεσά τους. Οι υπόλοιποι, όσο εκείνο προχωρά λειτουργούν ως η συνείδησή του συντάκτη, που βρίσκεται σε δίλημμα. «Τι να απαντήσει στο γράμμα του κοριτσιού;» 

Ανάγνωση αποσπάσματος του άρθρου

«Ναι , Βιρτζίνια , ο Άγιος Βασίλης υπάρχει. Υπάρχει με την ίδια βεβαιότητα που υπάρχουν η αγάπη, η αφοσίωση, η γενναιοδωρία και καθετί που χαρίζει στη ζωή μας ομορφιά και ευτυχία. Αλίμονο! Πόσο μουντός θα ήταν ο κόσμος αν δεν υπήρχε ο Άγιος Βασίλης! Θα ήταν τόσο μουντός όσο αν δεν υπήρχαν και οι Βιρτζίνιες. Δε θα υπήρχε η αγνή πίστη των παιδιών, ούτε η ποίηση, ούτε ο ρομαντισμός, που κάνουν τη ζωή μας πιο όμορφη. 

Μπορεί να καταφέρεις να πείσεις τον πατέρα σου να προσλάβει ανθρώπους να παρακολουθούν όλες τις καμινάδες την Παραμονή των Χριστουγέννων, για να πιάσουν τον Άγιο Βασίλη. Αλλά, ακόμα και αν δε δουν τον Άγιο Βασίλη να κατεβαίνει τις καμινάδες, τι θα αποδείκνυε αυτό; Κανείς δε βλέπει τον Άγιο Βασίλη, αλλά αυτό δεν αποτελεί ένδειξη ότι δεν υπάρχει. Τα πιο αληθινά πράγματα στον κόσμο είναι εκείνα τα οποία ούτε τα παιδιά ούτε οι μεγάλοι μπορούν να τα δουν. Κανείς δεν μπορεί να αντιληφθεί ή να φανταστεί όλα εκείνα τα θαύματα του κόσμου, που είναι αόρατα.» 

Ερωτήσεις
· Πού απευθύνονται τα λόγια του δημοσιογράφου, στη λογική ή στο συναίσθημα; 
· Με ποιους τρόπους πιστεύεις ότι «η παιδικότητα γεμίζει τον κόσμο»; 
· Στην παράγραφο από «Αλίμονο…έσβηνε» να αλλάξεις την αρνητική διατύπωση σε θετική, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές, όπου χρειάζεται. 

Δίνω έναν δικό μου τίτλο στο απόσπασμα. 

Βρίσκω αντώνυμα των λέξεων: 
Ζοφερός # φωτεινός 
Γενναιοδωρία # τσιγκουνιά 
Υποφερτός # ανυπόφορος 

Γραμματική: οι μεγάλοι → ουσιαστικοποιημένο επίθετο 
Εγκλιτική αντικατάσταση στο Β΄ πληθυντικό πρόσωπο, στον Αόριστο, ρήμα: αντιλαμβάνομαι 
Συντακτικό: ζοφερός → κατηγορούμενο, η πίστη των παιδιών → γενική υποκειμενική, «αν δεν υπήρχε ο Άγιος Βασίλης» → δευτερεύουσα αναφορική 

Ολοκληρώνουμε με παραγωγή γραπτού λόγου: «Ποιο είναι για εσένα το πιο σπουδαίο πράγμα στον κόσμο και γιατί;» 

Παιδαγωγός- Δασκάλα- Δασκάλα Εκπαιδευτικού Δράματος: Βίκυ Ντόντου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου