Τίτλος παιχνιδιού: « Όσο χαρίζω, τόσο
γεμίζω»
Ηλικιακή ομάδα: 8-10
ετών
Υλικά:
σχολικές
τσάντες, μαρκαδόροι, χαρτιά post-it
Περιγραφή:
Κάθε
παιδί έχει τόσα χαρτιά post-it όσος είναι ο αριθμός των συμμαθητών
του. Ζητάμε από τα παιδιά να γράψουν σε κάθε χαρτί ένα θετικό χαρακτηριστικό
για καθέναν από τους συμμαθητές τους, να το διπλώσουν και να γράψουν στην
εξωτερική πλευρά το όνομα του συμμαθητή στον οποίο αναφέρεται. Οι μαθητές
αδειάζουν τις τσάντες τους και τις φορούν στην πλάτη, κρατούν στα χέρια τους τα
διπλωμένα χαρτιά και συγκεντρώνονται στο κέντρο της αίθουσας, όπου έχουμε
δημιουργήσει τον απαραίτητο χώρο για ελεύθερη κίνηση. Η μουσική ξεκινά και τα
παιδιά τρέχουν με στόχο να τοποθετήσουν στην τσάντα κάθε μαθητή το αντίστοιχο
χαρτάκι με το όνομά του. “Νικητής” του παιχνιδιού θα είναι εκείνος που θα
καταφέρει να μοιράσει τα περισσότερα χαρτάκια πριν σταματήσει η μουσική. Όταν
ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο του παιχνιδιού, συγκεντρωνόμαστε σε έναν κύκλο.
Ωστόσο, αντί να μετρήσουμε πόσα χαρτάκια έμειναν στο χέρι κάθε μαθητή ώστε να
υπολογίσουμε ποιος κατάφερε να μοιράσει τα περισσότερα, οι μαθητές βγάζουν από
τις τσάντες τους τα χαρτάκια που τους μοίρασαν οι υπόλοιποι και διαβάζουν τα
θετικά χαρακτηριστικά που ανέδειξαν οι συμμαθητές τους.
Προτού
αρχίσουμε να μοιραζόμαστε τις σκέψεις και τα συναισθήματα που προέκυψαν από το
παιχνίδι, είναι χρήσιμο να εξηγήσουμε στα παιδιά πως ο αριθμός χαρτιών που
μοίρασε ή συγκέντρωσε ο καθένας εξαρτάται αποκλειστικά από τις συνθήκες του
παιχνιδιού τη δεδομένη στιγμή. Για παράδειγμα, κάποιος μαθητής είχε μικρότερη
τσάντα από έναν άλλον κι έτσι μπορούσε να κινείται πιο ευέλικτα, κάποιος έτυχε
να βρεθεί δίπλα στον συμμαθητή τον οποίο αναζητούσε τη συγκεκριμένη στιγμή ώστε
κατάφερε να περάσει πιο γρήγορα στην αναζήτηση του επόμενου κ.ο.κ. Η ερμηνεία
αυτή θα βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν πως ο μεγαλύτερος ή μικρότερος αριθμός
χαρτιών που συγκέντρωσαν στην τσάντα τους, δε σχετίζεται με το αν έχουν περισσότερα
ή λιγότερα θετικά χαρακτηριστικά από τους υπόλοιπους. Εξάλλου, στο τέλος, όλα
τα χαρτάκια θα μοιραστούν στο παιδί για το οποίο δημιουργήθηκαν. Το πιθανότερο,
ωστόσο -και απώτερος στόχος του παιχνιδιού- είναι ότι οι μαθητές θα εστιάσουν
στα θετικά χαρακτηριστικά που βλέπουν σ΄ αυτούς οι συμμαθητές τους, παρά στον
αριθμό χαρτιών που συγκέντρωσαν.
Τα
παιχνίδια ενδυνάμωσης αποτελούν ένα πολύτιμο παιδαγωγικό εργαλείο για κάθε τάξη.
Ένα παιχνίδι σαν το «Όσο χαρίζω τόσο
γεμίζω», διασκεδαστικό και εύκολο στην υλοποίηση, μπορεί να περάσει στα παιδιά
σπουδαία μηνύματα. Στο τέλος του παιχνιδιού τα παιδιά διαπιστώνουν πως, όσο ο καθένας ασχολείται με το να γεμίσει
τις τσάντες των άλλων με θετικά μηνύματα, ταυτόχρονα γεμίζει και η δική του,
ενώ κανείς δε μπορεί να γεμίσει τη δική του τσάντα μόνος του! Όλοι μαζί και
ο καθένας ξεχωριστά είμαστε εξίσου πολύτιμοι ο ένας για τον άλλον. Με τον τρόπο
αυτό, τα παιδιά αντιλαμβάνονται την αξία της ομάδας μέσα στην οποία ο καθένας
είναι σημαντικό και ισότιμο μέλος. Η διαδικασία κατά την οποία τα παιδιά
καλούνται να γράψουν θετικά χαρακτηριστικά για καθέναν από τους συμμαθητές τους
τα βοηθά να σκεφτούν, να παρατηρήσουν και να συναισθανθούν συμμαθητές τους οι
οποίοι μπορεί μέχρι πρότινος να ήταν “αόρατοι”, υποτιμημένοι, αποκλεισμένοι,
θύματα προκαταλήψεων. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η αμοιβαία κατανόηση και
εκτίμηση, ενώ παράλληλα τα παιδιά εξασκούνται στην έκφραση των συναισθημάτων . Εξίσου
σημαντική είναι και η δυνατότητα που δίνεται στα παιδιά να δουν πόσα θετικά
χαρακτηριστικά συγκεντρώνουν στα μάτια των άλλων, χαρακτηριστικά τα οποία ίσως
και να μην είχαν φανταστεί ποτέ τα ίδια για τον εαυτό τους. Έτσι, ενισχύεται η
αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση του καθενός ξεχωριστά αλλά και η δυναμική της
ομάδας, ως αποτέλεσμα.
Εκπαιδευτικός: Μαριάννα Γαλαύτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου