Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2025

Μικροί ηθοποιοί, μεγάλα μαθήματα: η αξία μιας σχολικής παράστασης

Αναστασία Ξηρομερίτου

Μια σχολική παράσταση δεν είναι απλώς μια όμορφη εκδήλωση που φέρνει χαρά σε γονείς και παιδιά. Είναι μια παιδαγωγική διαδικασία με βαθιά αξία για τη μάθηση, την ανάπτυξη και τη διαμόρφωση του παιδιού.

1. Η παράσταση ως μαθησιακή εμπειρία

Μέσα από τη διαδικασία προετοιμασίας, τα παιδιά μαθαίνουν να οργανώνουν τη σκέψη τους, να ακολουθούν βήματα και να συνεργάζονται. Η γνώση γίνεται πιο ζωντανή όταν παίρνει μορφή θεατρική: ένα ποίημα που απαγγέλλεται, μια ιστορία που δραματοποιείται, μια ιδέα που ζωντανεύει στη σκηνή.

2. Καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων

Η προετοιμασία μιας παράστασης μοιάζει με τη ζωή σε μια μικρή κοινωνία. Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρόλο, μικρό ή μεγάλο, και μαθαίνει να τον εκτελεί με ευθύνη, γνωρίζοντας ότι η επιτυχία εξαρτάται από όλους.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά:

Συνεργάζονται: σχεδιάζουν μαζί, μοιράζονται ιδέες, συζητούν και παίρνουν αποφάσεις συλλογικά.

Μαθαίνουν να ακούν: κατανοούν ότι η δική τους φωνή είναι σημαντική, αλλά και η φωνή του συμμαθητή τους εξίσου.

Αναλαμβάνουν ευθύνη: από την αποστήθιση μιας ατάκας έως την κατασκευή ενός σκηνικού, κάθε παιδί αισθάνεται ότι συμβάλλει ουσιαστικά.

Ασκούν την υπομονή και τον σεβασμό: περιμένουν τη σειρά τους, αποδέχονται διαφορετικές απόψεις και στηρίζουν ο ένας τον άλλον.

Σύμφωνα με έρευνες, η συμμετοχή σε θεατρικές δράσεις ενισχύει τις κοινωνικές δεξιότητες και βελτιώνει την επικοινωνία μέσα στην ομάδα (ERIC Review, 2021). Έτσι, το σχολείο γίνεται χώρος όπου τα παιδιά δεν μαθαίνουν μόνο γράμματα και αριθμούς, αλλά και πώς να ζουν μαζί, να σέβονται, να συνεργάζονται και να δημιουργούν ως ομάδα.

 

3. Ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης

Το θέατρο είναι ένας καθρέφτης συναισθημάτων. Όταν τα παιδιά υποδύονται έναν ρόλο, έρχονται σε επαφή με διαφορετικές καταστάσεις, σκέψεις και συναισθήματα, πολλά από τα οποία ίσως δεν είχαν βιώσει ποτέ. Έτσι, μέσα από την τέχνη του θεάτρου, αποκτούν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τον εαυτό τους αλλά και τον κόσμο γύρω τους με πιο βαθύ τρόπο.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά:

Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους: να δίνουν όνομα στη χαρά, τη λύπη, τον θυμό, τον φόβο.

Ασκούνται στην έκφραση: αντί να κρύβουν ή να καταπιέζουν συναισθήματα, βρίσκουν τρόπους να τα αποδώσουν με λόγο, κίνηση ή έκφραση προσώπου.

Αναπτύσσουν ενσυναίσθηση: κατανοούν καλύτερα τους άλλους, γιατί «μπαίνουν στα παπούτσια» ενός διαφορετικού χαρακτήρα.

Εξοικειώνονται με τη διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων: το άγχος πριν από μια εμφάνιση, η αμηχανία σε μια πρόβα ή ακόμη και η απογοήτευση από ένα λάθος μετατρέπονται σε ευκαιρίες μάθησης.

Έρευνες δείχνουν ότι η θεατρική εμπειρία –είτε με συμμετοχή είτε με παρακολούθηση– ενισχύει την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές στάσεις των παιδιών (ScienceDirect, 2021). Έτσι, το θέατρο στη σχολική ζωή λειτουργεί σαν ένα ασφαλές εργαστήρι συναισθημάτων, όπου κάθε παιδί έχει χώρο να δοκιμάσει, να νιώσει και να μάθει να συνυπάρχει με τους άλλους.

  

4. Δημιουργικότητα και φαντασία

Η θεατρική πράξη ανοίγει πόρτες στη φαντασία. Ένα απλό κουτί μπορεί να γίνει πλοίο, ένα πανί μπορεί να μεταμορφωθεί σε κάστρο, ένα τραγούδι να λειτουργήσει ως γέφυρα σε έναν ολόκληρο φανταστικό κόσμο. Στην προετοιμασία μιας παράστασης, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν με ό,τι έχουν διαθέσιμο, να πειραματιστούν και να ανακαλύψουν τη χαρά της επινόησης.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά:

Εφευρίσκουν λύσεις με απλά μέσα και μετατρέπουν καθημερινά αντικείμενα σε θεατρικά σύμβολα.

Αναπτύσσουν την πρωτοβουλία τους, προτείνοντας ιδέες για κίνηση, λόγια ή σκηνικά.

Ενώνουν διαφορετικές μορφές τέχνης – μουσική, χορό, ζωγραφική – δημιουργώντας μια ολιστική καλλιτεχνική εμπειρία.

Μαθαίνουν την αξία του αυτοσχεδιασμού: να μην φοβούνται το απρόοπτο, αλλά να το αγκαλιάζουν.

Έτσι, η φαντασία παύει να είναι ένα παιχνίδι μόνο του μυαλού και γίνεται πράξη με συνεργασία, ένα κοινό δημιούργημα που γεννιέται στη σκηνή.

5. Ενίσχυση αυτοπεποίθησης

Η στιγμή που ένα παιδί στέκεται μπροστά στο κοινό είναι ανεκτίμητη. Μπορεί να πει μόνο μία φράση ή να παίξει έναν μικρό ρόλο, όμως η εμπειρία αυτή το γεμίζει δύναμη. Στηρίζεται στην ομάδα του, το χειροκρότημα το ενθαρρύνει, και σταδιακά νιώθει ότι «μπορεί».

Μέσα από την εμπειρία της παράστασης:

Ξεπερνούν το άγχος της δημόσιας εμφάνισης και μαθαίνουν να στέκονται με θάρρος.

Ανακαλύπτουν τις δυνατότητές τους, πολλές φορές εκπλήσσοντας ακόμη και τους ίδιους τους εαυτούς τους.

Μαθαίνουν ότι η προσπάθεια αξίζει περισσότερο από το «τέλειο αποτέλεσμα».

Νιώθουν περηφάνια όταν οι γονείς, οι φίλοι και οι δάσκαλοι τα καμαρώνουν.

Ένα παιδί που βιώνει την επιτυχία της σκηνής, ακόμη και σε μικρή κλίμακα, αποκτά εφόδια που θα το συνοδεύουν σε όλη του τη ζωή: αυτοεκτίμηση, θάρρος, πίστη στις δυνάμεις του.

5. Ενίσχυση αυτοπεποίθησης

Η στιγμή που το παιδί βγαίνει στη σκηνή, ακόμα κι αν πει μια μόνο φράση, είναι μια εμπειρία που ενισχύει την αυτοπεποίθησή του. Μαθαίνει να αντιμετωπίζει το άγχος, να στέκεται μπροστά σε κοινό, να πιστεύει στον εαυτό του.

6. Η παράσταση ως γιορτή

Τέλος, η σχολική παράσταση είναι και μια γιορτή: για τα παιδιά, για τους γονείς, για το ίδιο το σχολείο. Είναι μια στιγμή που όλοι μοιράζονται χαρά, συγκίνηση και υπερηφάνεια. Κι αυτή η συλλογική εμπειρία μένει χαραγμένη στη μνήμη των παιδιών ως κάτι πολύτιμο.

 

 

Πηγή: https://www.kouklotheatrolamias.com/post/%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%BF%CE%AF-%CE%B7%CE%B8%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BF%CE%AF-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B1-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B7-%CE%B1%CE%BE%CE%AF%CE%B1-%CE%BC%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7%CF%82


Εκπαιδευτικός: Φωτεινή Κουτσοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου