Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

παραμυθιού

Η ανάγνωση των παραμυθιών από τους γονείς στα παιδιά τους ή και αργότερα η ανάγνωση του παραμυθιού από τα ίδια τα παιδιά μπορεί να προσφέρει πολλαπλά εφόδια στην ανάπτυξή τους. Παρακάτω αναλύονται οι τομείς που αναπτύσσονται και τα οφέλη που αποκομίζονται κατά την ανάγνωση των παραμυθιών:

Οι τομείς που αναπτύσσονται:

Λεξιλόγιο:

Κατά την ανάγνωση ενός παραμυθιού ενισχύεται το λεξιλόγιο του παιδιού τόσο αντιληπτικά όσο και εκφραστικά. Το εύρος των λέξεων και εννοιών γίνεται όλο και μεγαλύτερο διαβάζοντας περισσότερα βιβλία. Το παιδί ακούγοντας ή διαβάζοντας μια ιστορία καταχωρεί και κατανοεί περισσότερες έννοιες στο λεξιλόγιό του καθώς και ενισχύει την ποικιλία των λέξεων με τις οποίες εκφράζεται.

Εκφραστικός λόγος:

Τα παραμύθια προσφέρουν μια μεγαλύτερη ευχέρεια της έκφρασης των παιδιών. Με την έκθεσή τους στα βιβλία ενισχύεται ο περιγραφικός τους λόγος με την περιγραφή των ηρώων ή των αντικειμένων. Ο αφηγηματικός λόγος βελτιώνεται με την κατανόηση του ότι μια ιστορία έχει αρχή, μέση και τέλος, πραγματοποιείται η αναφορά σε ήρωες και σε πράξεις των ηρώων.

Γραμματικο-συντακτική ενημερότητα:

Τα παιδιά ακούγοντας μια ιστορία ή διαβάζοντάς τη, εμπλουτίζουν τον γραμματικό και συντακτικό τομέα. Σε αυτή την περίπτωση ενισχύονται η σωστή χρήση των χρόνων των ρημάτων, η χρήση αντωνυμιών, επιρρημάτων, η καταληκτική συμφωνία των επιθέτων με τα ουσιαστικά, η χρήση συνδετικών λέξεων και δευτερευουσών προτάσεων.

Επίλυση προβλημάτων:

Μια σημαντική δεξιότητα που τα παραμύθια προσφέρουν στο νοητικό οπλοστάσιο των παιδιών είναι η επίλυση των προβλημάτων. Μέσω της εξέλιξης μιας ιστορίας, τα παιδιά παρακολουθούν τις πράξεις των ηρώων καθώς και τις συνέπειές τους. Παρέχονται διάφοροι τρόποι επίλυσης προβλημάτων στις ζωές των ηρώων προσφέροντας στα παιδιά μια διαλλακτικότητα για την αντιμετώπισή τους.

Κοινωνικές δεξιότητες:

Μέσα από τα παραμύθια προωθούνται οι κοινωνικές-επικοινωνιακές δεξιότητες. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν τον διάλογο, τον τρόπο έναρξης μιας συζήτησης, να περιμένουν τη σειρά τους όταν μιλά κάποιος άλλος, να χρησιμοποιούν παρακλήσεις, να μάθουν την ευγένεια, να προσαρμόζουν τον λόγο τους ανάλογα με τον επικοινωνιακό σύντροφο που έχουν μπροστά τους ή την κοινωνική συνθήκη στην οποία βρίσκονται.

Συναισθηματική Νοημοσύνη – Ενσυναίσθηση:

Με την παρακολούθηση των καταστάσεων και των συναισθημάτων των ηρώων μιας ιστορίας, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Μπορούν πιο εύκολα να κατανοήσουν αλλά και να εκφράσουν τα συναισθήματα των άλλων ή και τα δικά τους. Μπαίνοντας στη θέση των ηρώων τα παιδιά αναπτύσσουν την ενσυναίσθησή τους ενισχύοντας έτσι την αντίληψή τους για τη συναισθηματική κατάσταση του επικοινωνιακού τους συντρόφου.

Συγκέντρωση-Προσοχή:

Όταν τα παιδιά ακούν ή πραγματοποιούν την ανάγνωση ενός παραμυθιού, ενισχύουν τη συγκέντρωση και την προσοχή τους. Όσο περνάει ο χρόνος με την έκθεσή τους στα παραμύθια αυξάνεται και ενδυναμώνεται η διάρκεια των λειτουργιών αυτών.

Εμπλουτισμός γνώσεων:

Τα βιβλία εμπλουτίζουν τις γνώσεις των παιδιών. Τα παιδιά μεταφέρονται σε διαφορετικούς κόσμους και μαθαίνουν νέες πληροφορίες.

Φαντασία:

Στο άκουσμα ή την ανάγνωση μιας ιστορίας ενισχύεται η φαντασία τους. Με τα διαφορετικά παραμύθια και τους διαφορετικούς ήρωες των ιστοριών τα παιδιά μπαίνουν σε έναν μαγικό, φανταστικό κόσμο εμπλουτίζοντας τις νοερές τους εικόνες και δυναμώνοντας τη φαντασία τους.

Ηρεμία-Χαλάρωση:

Εκθέτοντας ένα παιδί στην αφήγηση μιας ιστορίας τού προσφέρουμε συναισθηματική χαλάρωση. Το άγχος και η ένταση μειώνονται και παρέχεται στο παιδί μια συναισθηματική ευεξία.

Ενδυνάμωση σχέσεων:

Η αφήγηση ενός παραμυθιού από τον γονέα στο παιδί ενισχύει τη σχέση μεταξύ τους. Με αυτόν τον τρόπο οι γονείς περνούν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους παρέχοντάς τους προσοχή, φροντίδα και αγάπη δυναμώνοντας τους συναισθηματικούς δεσμούς τους

Φένια Ζαραφωνίτη

Λογοθεραπεύτρια
Med Ειδικής Αγωγής

ΠΗΓΗ: https://therapialogou.gr/2021/02/21/%CF%83%CF%85%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AE-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BC%CF%85%CE%B8%CE%B9%CE%BF%CF%8D-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CF%8E%CE%BD/

Εκπαιδευτικός: Κουτσωνάκη Σωτηρία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου