Με την εξάπλωση του Κορωνοϊού είναι μια καλή ευκαιρία να δείξουμε βιωματικά στα παιδιά πως μεταδίδονται τα μικρόβια και γιατί είναι σημαντικό να πλένουμε τα χέρια μας. Με πολύ απλά υλικά που πιθανότατα έχουμε ήδη στο σπίτι μας, μπορούμε να στήσουμε ένα διασκαδαστικό-εκπαιδευτικό εργαστήρι!
Πείραμα 1ο: Πώς γίνεται η μετάδοση μικροβίων;
Τα υλικά που θα χρειαστούμε για αυτό το πείραμα είναι απλά. Μια κρέμα χεριών/body lotion, χαρτοπετσέτα, γκλίτερ, σαπούνι.
Πηγαίνουμε μαζί με τα παιδιά πάνω από έναν νιπτήρα, βάζουμε μπόλικη κρέμα χεριών και ρίχνουμε χρυσόσκονη (μικρόβια) στο ένα χέρι. Απλώνουμε τη χρυσόσκονη πρώτα στο ένα χέρι, στη συνέχεια το τρίβουμε με το άλλο. Σε κάθε βήμα εξηγούμε τι κάνουμε και ζητάμε από το παιδί να μας πει τι παρατηρεί. Μετά πιάνουμε το χέρι του παιδιού. Γέμισε χρυσόσκονη; Στη συνέχεια παίρνουμε ένα χαρτί και σκούπιζουμε το χέρι μας. Έφυγαν τα μικρόβια; Τώρα πλένουμε τα χέρια μας με άφθονο χλιαρό νερό και σαπούνι. Τι παρατηρούμε;
Τι μας εξηγεί αυτό το πείραμα; Τα μικρόβια μπορούν να μεταφερθούν πολύ εύκολα μέσω των χεριών. Αν ακούμπησε το παιδί κατά λάθος το στόμα, το μάτι ή το πρόσωπό του, σίγουρα θα ανακαλύψει κι εκεί χρυσόσκονη. Τα μικρόβια λειτουργούν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, μεταδίδονται μέσω του αγγίγματος, απλά είναι αόρατα στο μάτι!
Πέιραμα 2ο: Πλένω τα χέρια και διώχνω τα μικρόβια
Για αυτό το πείραμα θα χρειαστείς γάλα, ρίγανη και σαπούνι πιάτων.
Σε ένα μπολάκι ρίχνουμε γάλα και πασπαλίζουμε μπόλικη ρίγανη (μικρόβια). Στη συνέχεια, λεμε στο παιδί να βουτήξει το χέρι του μέσα και να παρατηρήσει τι κάνουν τα “μικρόβια”. Μετά του λέμε να βουτήξει ένα δαχτυλάκι μέσα στο σαπούνι πιάτων και να βουτήξει το χέρι του στα μικρόβια. Τότε θα δείτε τα μικρόβια να “τρέχουν” μακριά!
Τι μας εξηγεί αυτό το πείραμα: Ότι ένας από τους καλύτερους τρόπους να μείνεις μακριά από τα μικρόβια, είναι να χρησιμοποιείς σαπούνι!
Πείραμα 3ο : Ντετέκτιβ μικροβίων
Τα μικρόβια είναι αόρατα, όμως κάποια μέρη μπορεί να έχουν περισσότερα από κάποια άλλα. Με αυτό το κόλπο θα τα αποκαλύψεις όλα! Τα υλικά που θα χρειαστείς είναι γάντια, μια μέτρια σε μέγεθος πατάτα, χαρτοταινία και 4 σακουλάκια zip lock.
Κόβουμε την πατάτα σε 4 μέρη, φορώντας γάντια. Στη συνέχεια, βάζουμε το πρώτο κομμάτι πατάτας μέσα στο σακουλάκι, το κλείνουμε και το δίνουμε στο παιδί να γράψει “τεστ”. Το δεύτερο κομμάτι λέμε στο παιδί σου να το τρίψει σε μια οποιαδήποτε επιφάνεια εντός σχολείου/σπιτιού, το κλείνουμε στο σακουλάκι και γράφουμε που το τρίψαμε, π.χ. νιπτήρας. Το τρίτο κομμάτι το τρίβουμε στο πάτωμα του μπαλκονιού ή του κήπου, το κλείνουμε σε σακουλάκι και γράφουμε που το τρίψαμε. Τέλος, κάνουμε το ίδιο και με το τέταρτο κομμάτι, αφού πρώτα το τρίψει το παιδί με τα χέρια του.
Τώρα…θα πρέπει να περιμένουμε λίγο. Βάζουμε τα σακουλάκια σε ένα σκιερό μέρος και τα αφήνουμε εκεί για 5-7 μέρες. Μόλις περάσει αυτό το διάστημα, χωρίς να ανοίξουμε το σακουλάκι παρατηρούμε με το παιδί την ανάπτυξη μικροβίων και μούχλας. Πιθανότατα αυτό που θα έχει τα περισσότερα είναι το κομμάτι που τρίψαμε σε εξωτερικό χώρο.
Τι μας δείχνει αυτό το πείραμα; Τα μικρόβια μπορεί να είναι μικρά, αλλά είναι θαυματουργά! Ο λόγος που μπορούμε να τα δούμε με γυμνό μάτι πάνω στις πατάτες είναι γιατί έχουν πολλαπλασιαστεί και έχουν γίνει εκατομμύρια τη στιγμή που τα παρατηρούμε! Άρα, την επόμενη φορά που δε θέλουμε να πλύνουμε τα χέρια, ας σκεφτούμε αυτό το πείραμα!
Εκπαιδευτικός: Κουτσοπούλου Φωτεινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου