Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2019

Τα κάλαντα

Από πολύ πρωί, σχεδόν προτού να βγει ο ήλιος, είχαν πάρει σβάρνα όλη τη γειτονιά, και είχαν πει τα κάλαντα σ' όλα τα γύρω σπίτια. Δεν είχαν αφήσει πόρτα, μάντρα, μαγαζί, να μη χτυπήσουν... 
— Ναν τα πούμε; Ναν τα πούμε;... 

Ως το μεσημέρι, η βόλτα τους ήταν τελειωμένη. Και μην έχοντας πού αλλού να πάνε, πήγαιναν ξανά στα ίδια σπίτια. Ήταν ο Μήτσος, ο Τάσος κι ο Λεύτερης –αυτοί που τραγουδούσαν— κι ο Γιώργος με το τρίγωνο, κι ο Κώτσος που βαρούσε τη φυσαρμόνικα. Κι η δουλειά είχε πάει φίνα. Οι τσέπες τους ήταν βαριές από δεκάρες κι από φράγκα. Είχαν τόσους γνωστούς, παντού! Όλες οι γυναίκες τούς ήξεραν, όλος ο κόσμος, σχεδόν, τους αγαπούσε: Δεν ήταν σπίτι, που να μην είχαν κάνει, κάποτε, θελήματα —μαγαζί, που να μην είχαν, κάποτε, δουλέψει... Ως κι ο μπαρμπα-Στάθης, ο μπακάλης, ο γκρινιάρης, που του 'χαν σπάσει κάποτε τα τζάμια, έβγαλε και τους έδωσ' ένα δίφραγκο... 

Κατά τις δυο τ' απόγεμα, αφού τσίμπησαν λίγο φαΐ, στο πόδι, αποφάσισαν να ξανοιχτούν και σ' άλλες γειτονιές. 

Και το βράδυ τούς βρήκε μακριά, στην άλλη άκρη της Αθήνας. Βραχνιασμένοι, κατακουρασμένοι, έκατσαν σ' ένα ζαχαροπλαστείο να ξεκουραστούν. Η εσοδεία ήταν τόσο άφθονη, ώστε σκέφτηκαν πως είχαν το δικαίωμα κι αυτοί να το ρίξουν λίγο όξω, μια κι η περίσταση το είχε φέρει έτσι. Απ' τους κουραμπιέδες προχώρησαν στους μπακλαβάδες και τα γαλατομπούρεκα —ώσπου δε μπορούσαν να χωρέσουν άλλο... Κι επειδή ένα έξοδο φέρνει αμέσως τ' άλλο, αποφάσισαν να πάνε και στον κινηματογράφο. Όταν τελείωσε ο κινηματογράφος —επειδή ήταν νωρίς ακόμα— έμειναν και στη δεύτερη παράσταση. Η ώρα ήταν δώδεκα και τέταρτο. Τότε αποφάσισαν να γυρίσουν σπίτια τους. Κι επειδή, σ' αυτό το μεταξύ, είχαν ξαναπεινάσει, κάθισαν πάλι, σ' ένα μαγαζί, κι έφαγαν πέντε πιάτα λουκουμάδες. Και ξεκινήσαν για τη γειτονιά τους, χοροπηδώντας και κάνοντας αστεία, βαρώντας καρπαζιές ο ένας τον άλλο, με φωνές και με κυνηγητά...

 Κι ενώ προχωρούσαν έτσι, αφού είχαν στρίψει ένα σωρό γωνιές, ξαφνικά ανακάλυψαν πως είχαν χάσει το δρόμο... 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 
 Σε ποιο κειμενικό είδος ανήκει το παραπάνω κείμενο; 
 Να δώσεις σε αυτό έναν άλλον τίτλο. 
 Να δώσεις έναν πλαγιότιτλο στις παραγράφους 4 και 5. 
 Να ετυμολογήσεις τη λέξη «κάλαντα» και να δημιουργήσεις για αυτήν οικογένεια λέξεων. 
 Να κάνεις συντακτική ανάλυση τω προτάσεων σε γαλάζιο φόντο και να αναγνωρίσεις το είδος των προτάσεων ως προς τη δομή τους. 
 Να αναγνωρίσεις τα σχήματα λόγου (υπογραμμισμένες φράσεις). 
 Να κλίνεις το ουσιαστικό « το θαύμα». 
 Να κάνεις χρονική αντικατάσταση σε Προστακτική έγκλιση στα ρήματα: αγγίζω, κρατώ, βλέπω, παίρνω. 
 Να δώσεις τη δική σου συνέχεια στην ιστορία.

Εκπαιδευτικός Ευτυχία Μπακογιάννη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου