Η διδασκαλία των Μαθηματικών έχει
στόχο να κεντρίσει το ενδιαφέρον του μαθητή μέσα από μια προβληματική κατάσταση,
η οποία θα διεγείρει τη φαντασία του και θα προκαλέσει την ενεργοποίηση των
διανοητικών του λειτουργιών. Συχνά τα Μαθηματικά γίνονται αντιληπτά από τους
μαθητές ως κάτι άχρωμο και άοσμο, με αποτέλεσμα να πλήττουν και να
αποθαρρύνονται εύκολα. Σε αυτό μπορεί να βοηθήσει η αξιοποίηση της Ιστορίας των
Μαθηματικών. Τα πλεονεκτήματα είναι σημαντικά. Αρχικά, ο μαθητής θα
συνειδητοποιήσει πως η γνώση που του παρουσιάζεται ως κατακτημένη αποτελεί αποτέλεσμα της κοπιώδους παραγωγικής
δραστηριότητας ανθρώπων «σοφών» και συνάμα αυτό το σώμα γνώσης μεταβάλλεται ανά
τους καιρούς με την επίδραση διάφορων προσωπικοτήτων. Επιπλέον, δημιουργείται
το αναγκαίο μυστήριο και αμβλύνεται η αποστροφή των παιδιών προς τα Μαθηματικά.
Συνεπώς , η διδασκαλία των
φυσικών αριθμών και του δεκαδικού συστήματος αρίθμησης θα μπορούσε να αρχίσει
με την αφήγηση σημαντικών ιστορικών στοιχείων. Είναι αναγκαίο ο μαθητής να κάνει τη σύνδεση δέκα δάχτυλα –
δεκαδικό σύστημα ( ο προϊστορικός άνθρωπος είχε την ανάγκη να μετρά, να
συγκρίνει). Πρέπει να κατανοήσει
πως ο άνθρωπος χρησιμοποίησε αρχικά τα δέκα δάχτυλα των χεριών του ως πρότυπο.
Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρουσιάσει στους μαθητές του την
εξέλιξη της μέτρησης – γραμμές, σύμβολα. Μάλιστα,
καλό θα ήταν η διδασκαλία του να εμπλουτιστεί
με σχετικές εικόνες.
Inshango Bone: Ανακαλύφθηκε το 1937 και
χρονολογείται περί το 20000 π.Χ. Πρόκειται για κόκκαλο λύκου που φέρει 55
εγκοπές (κατακόρυφα σημάδια) μοιρασμένες σε ομάδες των πέντε.
Χρησιμοποιήθηκε πιθανότατα για μέτρηση.
|
Τα
παραπάνω μπορούν να αξιοποιηθούν στη φάση του προσανατολισμού- αφόρμησης σε μια
διδασκαλία που προσιδιάζει στην ανακαλυπτική μάθηση .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου