Στην προσπάθειά μας να καλλιεργήσουμε τον προφο ρικό και γραπτό λόγο φέρνουμε καθημερινά τους μαθητές μας σε επαφή με διαφορετικά είδη κειμένων και πραγμα τοποιούμε ποικίλες δραστηριότητες. Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά μας:
• να βελτιώσουν την αναγνωστική τους ικανότητα
• να αναπτύξουν και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο
• να μπορούν να εντοπίσουν τα βασικά σημεία ενός κειμένου και να μπορούν να το αναπαράγουν
• να βρίσκουν έναν ταιριαστό τίτλο στο κείμενο που διάβασαν
• να αναπτύξουν το λεξιλόγιό τους, να βρίσκουν συγγενικές λέξεις, συνώνυμα και αντίθετα
• να χωρίσουν ένα κείμενο σε προτάσεις και να βρίσκουν το ρήμα σε καθεμιά από αυτές
• να επισήμανση του γένους των ουσιαστικών, αλλά και της καταληκτικής τους ορθογραφίας
• εισαγωγή στη διδασκαλία της ορθογραφίας με τη μέθοδο της Δώρας Μαυρομάτη.
• να μάθουν να γράφουν σωστά μια παράγραφο, να γίνεται σωστός συλλαβισμός
Πορεία:
Δίνουμε στα παιδιά το κείμενο και αφού το διαβάσουν, εντοπίζουν τα βασικά του σημεία και απαντάνε σε ερωτήσεις κατανόησης.
• Πού είναι η μαμά;
• Τι κάνει στον κήπο;
• Πού βάζει τα λουλούδια που κόβει;
Στη συνέχεια τα παιδιά εντοπίζουν στο κείμενο τις λέξεις με τα δύσκολα γράμμματα (εικονογραφική μέθοδος Δώρας Μαυρομάτη). Επικεντρώνουμε την προσοχή μας στη λέξη φυτό. Μαθαίνουμε την ιστορία και βρίσκουμε συγγενικές λέξεις. Γίνεται υπαγόρευση σχετικών με αυτές φράσεων στο σπιράλ τετράδιο.
Λέξεις της οικογένειας για υπαγόρευση
φύση φυτοκόμος φύτρο φυσιολογικός φυτεύω φυτοκομία αφύτευτος φυτοφάγος φύτεμα φυτολόγιο φυσικός φυτοφάρμακο φυτευτός φυτολόγος φυσιολάτρης παραφυάδα Φράσεις για υπαγόρευση
- η λίμνη έχει φυσική ομορφιά - φυτεύει σπόρους
- είναι φυσιολάτρης - φύτρα σιταριού
- βλαβερά φυτοφάρμακα - θα αγοράσει φυτίνη - μαθαίνει Φυσική - σπουδάζει φυτοκομία - γέμισε το φυτολόγιο - είναι αφύσικο
Έπειτα χωρίζουμε το κείμενο σε προτάσεις βρίσκουμε και κυκλώνουμε τις λέξεις που μας δείχνουν ότι κάτι κάνουμε (ρήματα). Μιλάμε για τις καταλήξεις των ρημάτων σε – ίζω και επισημαίνουμε την ορθογραφία τους. Παράλληλα ακούμε το τραγούδι των ρημάτων σε -
ίζω από την κυρία Σιντορέ- Μουσική ορθογραφία. https://www.youtube.com/watch?v=dNlSAGmNCIg
Μετά βρίσκουμε και τα ουσιαστικά και τα υπογραμμίζουμε με διαφορετικό χρώμα ανάλογα με το γένος τους (αρσενικά-μπλε, θηλυκά- κόκκινο, ουδέτερα κίτρινο). Παράλληλα γίνονται λεξικογραμματικές ασκήσεις στο σπιράλ.
Κείμενο:
Η μαμά είναι στον κήπο της αυλής. Στην αρχή καθαρίζει και σκαλίζει τον κήπο. Μετά φυτεύει πολύχρωμα φυτά. Ύστερα τα ποτίζει. Μόλις ανθίσουν κόβει μερικά και τα βάζει στο βάζο.
Λεξιλόγιο:
βάζω = σκαλίζω =
αυλή = ύστερα =
κόβω ≠ βάζω ≠
αρχή ≠ πολύχρωμα ≠ Γραμματικές ασκήσεις:
• Από τον ενικό στον πληθυντικό αριθμό:
ο κήπος ___ _________
η αυλή ___ _________
το φυτό ____ _________
το βάζο ____ _________
• Κλίνω το ρήμα φυτεύω:
Τώρα Χθες
Εγώ ____________ Εγώ _____________ Εσύ ____________ Εσύ _____________ Αυτός __________ Αυτός ___________
Εμείς ____________ Εμείς _____________ Εσείς ____________ Εσείς _____________ Αυτοί __________ Αυτοί ___________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου