Οι καθρέφτες αντανακλούν τις εικόνες και το φως. Οι τοίχοι αντανακλούν τους ήχους και τους θορύβους. Μερικές φορές, όταν φωνάζουμε, ο ήχος της φωνής μας επιστρέφει σε εμάς ύστερα από κάποια δευτερόλεπτα. Αυτός ο δεύτερος ήχος είναι η ηχώ.
Όταν ένας σύντομος ήχος ή ένα ηχητικό κύμα συναντά ένα
σκληρό εμπόδιο, όπως ένα βράχο, ο ήχος επιστρέφει στην πηγή
του. Ο ήχος ταξιδεύει στον αέρα με ταχύτητα
340μ./δευτερόλεπτο. Αν βρισκόμαστε τουλάχιστον 17 μέτρα
μακριά από ένα βράχο και φωνάξουμε, ακούμε ένα δεύτερο ήχο
ίδιο με τον πρώτο. Αν η απόσταση είναι μικρότερη, η ηχώ βρίσκεται πολύ κοντά στον πρώτο ήχο, με αποτέλεσμα αυτός απλώς να παρατείνεται.
1. Ερωτήσεις Κατανόησης
α. Τι αντανακλούν οι καθρέφτες και τι οι τοίχοι;
β. Πότε ακούμε την ηχώ;
γ. Πώς δημιουργείται η ηχώ;
δ. Ποια είναι η ταχύτητα του ήχου στον αέρα;
ε. Τι συμβαίνει όταν η απόσταση από το εμπόδιο είναι μικρότερη από 17 μέτρα;
2. Συνώνυμα – Αντώνυμα
Α. Βρες συνώνυμα για τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
∙ αντανακλούν →
∙ φωνάζουμε →
∙ εμπόδιο →
∙ παρατείνεται →
Β. Βρες αντώνυμα:
∙ σκληρό →
∙ μακριά →
∙ επιστρέφει →
∙ ίδιος →
https://youtu.be/B-7ZUtYbWiY (7:04)
3. Ετυμολογία Λέξεων
Βρες την ετυμολογική προέλευση των λέξεων:
∙ δευτερόλεπτα =
∙ εμπόδιο =
∙ επιστρέφει =
∙ παρατείνεται =
4. Χρονική Αντικατάσταση Ρημάτων
Μετατρέψτε τις παρακάτω προτάσεις στον Παρατατικό και τον Μέλλοντα:
Α. Ο ήχος ταξιδεύει στον αέρα.
Β. Φωνάζουμε και ο ήχος επιστρέφει.
5. Κλίση Ουσιαστικών
Κλίνε στον ενικό και πληθυντικό αριθμό τα ουσιαστικά:
∙ καθρέφτης
∙ τοίχος
∙ ήχος
6. Εντοπισμός Αντωνυμιών
Βρες τις αντωνυμίες στο κείμενο και προσδιόρισε το είδος τους (προσωπικές, δεικτικές κ.λπ.).
7. Μετατροπές από Ενικό σε Πληθυντικό (προτάσεις)
Μετέτρεψε τις παρακάτω προτάσεις στον πληθυντικό:
Α. Ο καθρέφτης αντανακλά την εικόνα.
Β. Η φωνή επιστρέφει ύστερα από λίγα δευτερόλεπτα.
Γ. Το ηχητικό κύμα συναντά ένα σκληρό εμπόδιο.
8. Παραγωγή Λόγου
Θέμα: Περιέγραψε μια εμπειρία σου όπου άκουσες ηχώ. Πού βρισκόσουν; Τι ένιωσες;(8-10 σειρές)
9. Κατασκευή - Δραστηριότητα
“Ηχώ σε βραχάκι”
Τα παιδιά να απεικονίσουν τη στιγμή που η φωνή επιστρέφει ως ηχώ με ζωγραφική και λεζάντα.
1. Δίνουμε στα παιδιά ένα χαρτί.
2. Ζωγραφίζουν έναν άνθρωπο που φωνάζει σε ένα βράχο (ή βουνό).
3. Βάζουν δυο συννεφάκια λόγου:
o Το πρώτο να γράφει: «Ωωω!»
o Το δεύτερο, που βγαίνει από το βράχο: «Ωωω!» (η ηχώ).
4. Προσθέτουν χρώματα, δέντρα, ήλιο, κ.λπ.
5. Στον τίτλο γράφουν: «Η ηχώ μου!
Εκπαιδευτικός: Ελένη Νικολοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου