"Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία;''
Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία, γιατί συνήθως μαθαίνουν για προσωπικότητες και όχι για την κοινωνία, γιατί μαθαίνουν κυρίως για την παλαιότερη ιστορία και όχι τη νεότερη. Ο σημαντικότερος όμως λόγος που η ιστορία είναι απωθητική για τους μαθητές, είναι ότι το σχολείο δεν καταφέρνει να συνδέσει τη ζωή των μαθητών με το παρελθόν. Δεν καταλαβαίνουν γιατί να πρέπει να τα μάθουν όλα αυτά. Όπως μου έλεγαν κάποιοι φοιτητές μου: «Γιατί, κύριε, να πρέπει να μαθαίνουμε ιστορία; Εμείς κοιτάμε μπροστά. Κοιτάμε στο μέλλον».
Αυτό που δεν
καταλάβαιναν οι φοιτητές μου και δεν καταλαβαίνουν όσοι δεν εκτιμούν την αξία
της γνώσης του παρελθόντος, είναι ότι τελικά όλοι μας είμαστε προϊόντα της ιστορίας.
Ό,τι έχουμε στο μυαλό μας έρχεται από τους προηγούμενους από εμάς. Ακόμη και οι
λέξεις που χρησιμοποιώ για να γράψω αυτές τις
γραμμές, δεν είναι δικές μου. Έρχονται από τους προηγούμενους από μένα. Και
βέβαια το πιο σημαντικό δεν είναι οι λέξεις. Είναι οι πεποιθήσεις, οι αξίες, οι
γνώσεις ακόμη και οι κανόνες.
Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να
γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς
σκέφτονταν, πώς ζούσαν. Αξίζει γιατί αυτοί είναι που διαμόρφωσαν τον κόσμο που
μας
περιβάλλει. Η γνώση του παρελθόντος είναι απαραίτητη για την κατανόηση του
παρόντος.
Ή, για να το πούμε με άλλα λόγια, δεν μπορούμε να καταλάβουμε το σήμερα αν δεν
ξέρουμε σε βάθος το χθες.
Δεν μαθαίνουμε
ιστορία για χάρη των προηγουμένων. Όντως αυτοί έφυγαν
και δεν έχει
πια καμία σημασία για αυτούς. Μαθαίνουμε ιστορία για εμάς, για να μάθουμε
από τα λάθη
των προηγουμένων, να δούμε τι λειτούργησε καλύτερα για εκείνους και τι όχι.
Μαθαίνουμε
ιστορία για να καταλάβουμε ποιοι είμαστε και να σκεφτούμε πού θέλουμε να πάμε.
[…]
[Ραϋμόνδος Αλβανός, Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε
πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες, εκδ. Επίκεντρο, 2022 (από τον
Πρόλογο του βιβλίου)].
Β. Ασκήσεις
1.Για ποιους λόγους
πολλοί μαθητές δεν αγαπούν την ιστορία σύμφωνα με την πρώτη παράγραφο; __/4
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Για ποιους λόγους
πρέπει να μαθαίνουμε ιστορία σύμφωνα με την τελευταία παράγραφο; __/3
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Εκπαιδευτικός: Έφη Καλπάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου